Go to Top

Ομιλία στο νομοσχέδιο για την υποβολή δηλώσεων πόθεν έσχες

Ομιλία της κοινοβουλευτικής εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Φωτεινής Βάκη στην Ολομέλεια της Βουλής, την Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018, κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, «Επείγουσες ρυθμίσεις για την υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις».

«Όταν, λοιπόν, καταδικάζετε τη βία από όπου κι αν προέρχεται, ας την καταδικάζετε και όσον αφορά ρατσιστικές, ομοφοβικές ενέργειες, εθνικιστικές εξαλλοσύνες, φασιστικά παραληρήματα. Διότι, αν δεν το κάνουμε, τότε αυτό το φύλλο συκής θα γίνει κουτί της Πανδώρας και θα ξεπηδήσουν μαινόμενα πλήθη. Θα ξεπηδήσουν οι κυρ-Παντελήδες, που λιντσάρουν μανιωδώς ανυπεράσπιστους, αδύναμους ανθρώπους, διότι γι’ αυτούς δεν είναι άνθρωποι, είναι υπάνθρωποι, δεν αξίζουν το όνομα του ανθρώπου. Θα βγουν αγανακτισμένοι γονείς και σύλλογοι, που φράζουν την πόρτα του σχολείου και στερούν το δικαίωμα στη γνώση σε παιδιά, τα οποία πιστεύουν σε έναν άλλο Θεό και μιλούν μία άλλη γλώσσα, γιατί ενδεχομένως γι’ αυτούς και αυτά δεν ανήκουν στην κατηγορία των ανθρώπων. Θα βγουν τάγματα εφόδου, που θέλουν να αφανίσουν πρόσφυγες, μετανάστες και κάθε πολίτη, ο οποίος υπερασπίζεται κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα. Αυτή την κοινωνία θέλουμε;».

Ολόκληρη η ομιλία:

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι βουλευτές.

Το πάγιο και προσφιλές ερμηνευτικό σχήμα της αντιπολίτευσης ήταν και παραμένει η θεωρία των δύο άκρων, ενδεδυμένη διάφορες μορφές, με προσφιλείς χαρακτηρισμούς τύπου «Μαδούρο», «Βόρεια Κορέα», εσχάτως τον ευφάνταστο όρο «πολωνοποίηση», σήμερα ακούσαμε και για «Στάζι» κλπ. Η προσπάθεια, που ευτυχώς για την ελληνική κοινωνία τελεσφόρησε, της δημοπράτησης των τηλεοπτικών συχνοτήτων, μεταφραζόταν σε «χειραγώγηση των μέσων μαζικής ενημέρωσης», με αποκορύφωμα τη σπίλωση της δημόσιας τηλεόρασης, την οποία εσείς κλείσατε πραξικοπηματικά εν μια νυκτί το 2013. Η διερεύνηση σκανδάλων διασπάθισης δημοσίου χρήματος, που πλήρωσε με αίμα ο ελληνικός λαός, μεταφράστηκε σε «πολιτική εξόντωση των πολιτικών μας αντιπάλων» και η υποχρέωση των δικαστικών να καταθέτουν πόθεν έσχες σε «ωμή παρέμβαση στη Δικαιοσύνη».

Αναρωτιέστε ποιος έστειλε στη φυλακή τον Γιάννο Παπαντωνίου: Ο Πολάκης ή η εργαλειοποίηση του «δόγματος Πολάκη», όπως ο ίδιος (ο Γ. Παπαντωνίου) με περισσό θράσος ισχυρίζεται; Ή μήπως τον έστειλε στη φυλακή η Δικαιοσύνη, για μία υπόθεση που έχει ξεκινήσει από το 2005 και περιλαμβάνει 800 σελίδες και 3 εκατομμύρια σε μίζες;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης -που θα πρέπει να ντρέπεστε για τους χαρακτηρισμούς «Στάζι», «πολωνοποίηση» κλπ. που μετέρχεστε ελλείψει επιχειρημάτων, πολιτικού πολιτισμού αλλά και με απύθμενο θράσος- όπως δεν είναι το «δόγμα Πολάκη» εργαλείο παρέμβασης στη Δικαιοσύνη, άλλο τόσο δεν είναι ο νόμος Παρασκευόπουλου πρωταίτιος της παραβατικότητας και της ανομίας. «Ανομίας», όπως συνηθίζετε να λέτε, παρόλο που η ανομία είναι όρος της κοινωνιολογίας με τελείως διαφορετική ερμηνεία και χρήση.

Εκτροφείο θυμού, απαξίωσης του πολιτικού συστήματος, αλίμονο, της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, εκφασισμού, ρατσιστικού παροξυσμού, γίνεται η κοινωνία δυστυχώς και όταν επωμίζεται βάρη της χρεωκοπίας για την οποία δεν ευθύνεται η ίδια. Τα κόμματα των θαλασσοδανείων, των offshore, της μίζας, που χρεωκόπησαν τη χώρα και την έβαλαν εν μια νυκτί στη βαρβαρότητα των μνημονίων, ας σιωπήσουν καλύτερα.

Το παρόν νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, εισάγει δύο σημαντικότατες διατάξεις στο πλαίσιο της διαφάνειας, της χρηστής διοίκησης και του κράτους δικαίου. Η πρώτη είναι η υποχρέωση των δικαστών να κοινοποιούν τις δανειακές τους υποχρεώσεις και η δεύτερη είναι η υποχρέωση των εν διαστάσει συζύγων πολιτικών προσώπων, οι οποίοι οφείλουν να υπάγονται στις διατάξεις του πόθεν έσχες, για να μην έχουμε περιπτώσεις νέων κατοικιών του Βολταίρου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου δύο λόγια για αυτόν τον περίφημο νόμο Παρασκευόπουλου. Αίφνης ένας νόμος απέκτησε ονοματεπώνυμο και μετετράπη σε αποδιοπομπαίο τράγο, στον οποίο προβλήθηκαν όλα τα δεινά της ελληνικής κοινωνίας. Για κάθε παραβατική συμπεριφορά, για κάθε έγκλημα που συντελείτο, αποκλειστικός υπεύθυνος ήταν ο νόμος Παρασκευόπουλου. Ένας νόμος και ένας δράστης οι πρωταίτιοι για την εγκληματικότητα. Αυτό, λοιπόν, που η προπαγάνδα, η λάσπη και η ημιμάθεια αποκαλούν νόμο Παρασκευόπουλου και ταυτίζουν με ηθικό αυτουργό κάθε παραβατικότητας και εγκληματικότητας, ξέρετε από πότε ισχύει; Από τότε που πυρπολήθηκε η Βαστίλη.

Ο δικαιικός πολιτισμός της νεωτερικότητας ανανοηματοδοτεί την ποινή και την ερμηνεύει ως σωφρονισμό και όχι ως εκδικητικότητα, ως μέσο κοινωνικής ένταξης και όχι εξόντωσης. Η αποσυμφόρηση δεν βελτιώνει μόνο τις συνθήκες κράτησης, δεν γκρεμίζει μόνο τη φυλακή μέσα στη φυλακή, δεν αποτρέπει τον εκβαρβαρισμό και την υποτροπή εντός των τειχών, αλλά αποκατέστησε και τη χαμένη τιμή της χώρας μας όσον αφορά τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μας απάλλαξε από πρόστιμα εκατομμυρίων. Οι μόνες χώρες, εναντίον των οποίων η διεθνής Επιτροπή κατά των Βασανιστηρίων είχε εκδώσει δημόσια δήλωση αποδοκιμασίας ήταν τρεις: Τουρκία, Ρωσία και Ελλάδα.

Αν ανατρέξει κανείς στα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας το διάστημα 2015-2017, θα διαπιστώσει ότι τα σοβαρά εγκλήματα μειώθηκαν. Ο δε νόμος δεν αφορά ποινές ισόβιας κάθειρξης, ενώ η παράτασή του επιφέρει και σημαντικές διορθώσεις και συμπληρώσεις στο άρθρο 110Α του Ποινικού Κώδικα, ενισχύοντας τον ρόλο του δικαστή, προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα κατάχρησης με επίκληση την αναπηρική ιδιότητα για την αποφυλάκιση με χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του Αριστείδη Φλώρου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, μια μόνιμη αντίφαση διαπερνά τον δημόσιο λόγο σας αλλά και τις πολιτικές, τις οποίες ασκήσατε στους τομείς της δημόσιας διοίκησης και της δικαιοσύνης. Ασυλία και ασυδοσία, αδιαφάνεια και αυθαιρεσία, διασπάθιση, δωροδοκίες, συναλλαγές, φαίνεται να ήταν καύσιμη ύλη της μηχανής του κράτους και συστατικό στοιχείο της πολιτικής σας. Και από την άλλη μεριά το δόγμα «νόμος και τάξη», μια προνεωτερική αντίληψη του σωφρονισμού, που εδράζεται στο νομικό έκτρωμα του νομικού πολιτισμού που ακούει στο όνομα «Φυλακές τύπου Γ΄» και που θέλετε να επαναφέρετε. Και συνιστά μία ενοχλητική παραφωνία στο κράτος δικαίου και στην πολιτεία, σε κάθε πολιτεία που θέλει να αυτοπροσδιορίζεται ευνομούμενη.

Όμως, η προσφιλής θέση «καταδικάζουμε τη βία από όπου κι αν προέρχεται» γίνεται και δούρειος ίππος αυτή τη στιγμή άλωσης του δημοσίου πανεπιστημίου, κατάργησης του ασύλου και του άρθρου 16. Από τους «μαθητές – πελάτες» έως την απόλυση, τότε, δυόμιση χιλιάδων εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων, διακαής πόθος είναι ένας: ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων δια της απαξίωσης και της κατασυκοφάντησης.

Θα μου πει κάποιος εύλογα για τα ναρκωτικά. Αναφέρθηκε σε αυτό και ο συνάδελφος νομίζω από το Ποτάμι. Ναι, τα ναρκωτικά είναι μάστιγα. Γίνεται εντός του χώρου του πανεπιστημίου διακίνησή τους; Τότε ας παρέμβει η αστυνομία. Ο νόμος περί ασύλου είναι σαφέστατος και επαρκέστατος. Γιατί δεν καλεί την αστυνομία το πρυτανικό συμβούλιο, αν διαπράττεται κακούργημα; Είναι λογικό να κλείνει το πανεπιστήμιο, όταν η διακίνηση, η εμπορεία φέρεται να γίνεται εκτός του χώρου του πανεπιστημίου ή πλησίον; Όμως, το αφήγημά σας περί βίας και ανομίας, με αφορμή τα ναρκωτικά και τον Ρουβίκωνα στη Φιλοσοφική, γίνεται για να ριφθεί ο κύβος και να κηρύξετε τον πόλεμο στο δημόσιο πανεπιστήμιο, να το μεταλλάξετε σε ένα κέντρο εξυπηρέτησης πελατών.

Ναι, κύριοι συνάδελφοι, καταδικάζετε τη βία από όπου κι αν προέρχεται, μόνο που ενίοτε αυτό γίνεται και το φύλλο συκής για να επικροτείτε μια άλλη βία, τη βία του νεοφιλευθερισμού, των απολύσεων και των περικοπών, αλλά και την ακροδεξιά βία και τους εθνικιστικούς παροξυσμούς. Άλλωστε, η μήτρα της βίας εν Ελλάδι «είναι η Αριστερά» και όχι η Χρυσή Αυγή, κατά παλαιότερη δήλωση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και γι’ αυτό θα πρέπει, όπως μας είπε ένα άλλο πρωτοκλασάτο στέλεχός σας, με θεσμικές ενέργειες και κρατικές παρεμβάσεις να μην αναλάβει ποτέ πια τη διακυβέρνηση της χώρας η Αριστερά. Μπορείτε κιόλας να τη βγάλετε και εκτός νόμου, δεν ξέρω.

Καταδικάζατε, λοιπόν, χλιαρά τη βία από όπου κι αν προέρχεται και όταν προ μηνών είχαν επιτεθεί με μανία στον δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, την ώρα που βοούσαν τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης από δηλώσεις στελεχών σας, κατά τις οποίες έπαθε αυτό που του αξίζει γιατί είναι ένας προδότης.
Όταν, λοιπόν, καταδικάζετε τη βία από όπου κι αν προέρχεται, ας την καταδικάζετε και όσον αφορά ρατσιστικές, ομοφοβικές ενέργειες, εθνικιστικές εξαλλοσύνες, φασιστικά παραληρήματα. Διότι, αν δεν το κάνουμε, τότε αυτό το φύλλο συκής θα γίνει κουτί της Πανδώρας και θα ξεπηδήσουν μαινόμενα πλήθη. Θα ξεπηδήσουν οι κυρ-Παντελήδες, που λιντσάρουν μανιωδώς ανυπεράσπιστους, αδύναμους ανθρώπους, διότι γι’ αυτούς δεν είναι άνθρωποι, είναι υπάνθρωποι, δεν αξίζουν το όνομα του ανθρώπου. Θα βγουν αγανακτισμένοι γονείς και σύλλογοι, που φράζουν την πόρτα του σχολείου και στερούν το δικαίωμα στη γνώση σε παιδιά, τα οποία πιστεύουν σε έναν άλλο Θεό και μιλούν μία άλλη γλώσσα, γιατί ενδεχομένως γι’ αυτούς και αυτά δεν ανήκουν στην κατηγορία των ανθρώπων. Θα βγουν τάγματα εφόδου, που θέλουν να αφανίσουν πρόσφυγες, μετανάστες και κάθε πολίτη, ο οποίος υπερασπίζεται κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα. Αυτή την κοινωνία θέλουμε; Αυτή θα είναι η Ελλάδα που ονειρευόμαστε μετά τα μνημόνια; Ή θέλουμε μία Ελλάδα της χρηστής διοίκησης, μια ευνομούμενη πολιτεία, ένα κράτος δικαίου; Θέλουμε όμως και ανθρωπισμό και κάποιες αξίες και δημοκρατία.

Σας ευχαριστώ πολύ.

, , ,